Když máte k podnikání dítě (nebo třeba pečujete o nemocné rodiče, máte full time job), není to prdel. Rozhodně to není taková idylka jako na úvodním obrázku! Jako čerstvá máma malého miminka a podnikatelka jsem byla ráda za svou 13letou praxi. Mohla jsem stavět na dosavadní práci, nechat se podržet už nastavenými procesy. Ale i tak to byl šok. Takže vím, že skloubit všechno dohromady může být pořádná výzva. A tak mám pro vás řešení, které vám pomůže udržet si zdravý rozum a ještě k tomu posunout vaše podnikání vpřed.
Praktický průvodce jak prioritizovat s maticí
(s kterým zvládnete zahlcení nebo podknikat třeba i s mimčem a při práci)
Eisenhowerova matice důležitosti je nástroj, který podnikatelkám pomáhá lépe organizovat čas, určovat priority a skloubit podnikání s dalšími životními oblastmi.
Asi jste už zažily ten moment, kdy víte, že dítě bude ještě tři minuty spát (nebo máte 20 minut, než vás zavolá práce, nemocný příbuzný…) a s vnitřní hektičností se snažíte rozhodnout, jestli stihnete udělat to reelsko, co máte už týden v hlavě, nebo budete čumět do blba a přemýšlet, jak narvete full time job do 6 hodin týdně.
Jak efektivněji využít cenný čas
Eisenhowerova matice je jednoduchý, ale účinný nástroj pro time management. Rozděluje úkoly do čtyř kvadrantů podle jejich důležitosti a naléhavosti:
- Důležité a naléhavé
- Důležité, ale nenaléhavé
- Nedůležité, ale naléhavé
- Nedůležité a nenaléhavé
I když jsem v prioritizování expert, i tak jsem občas pořád překvapená, kolik věcí dělám, které vlastně nejsou důležité z toho dlouhodobého hlediska. A to je právě to kouzlo – pomůže vám to odhalit, kde plýtváte časem.
Jak s maticí mohou podnikatelky pracovat?
- Sepište si všechny úkoly a aktivity. Vezměte si papír (nebo si pořiďte naše krásné designové pdf k vytištění) a sepište si všechno, co potřebujete udělat. A myslím tím opravdu všechno – od odpovědi na e-maily až po strategické plánování vašeho podnikání.
- Zařaďte každou položku do příslušného kvadrantu. Buďte k sobě upřímné – je to opravdu důležité a naléhavé, nebo si jen namlouváte, že to nemůže počkat, že to musí být hotový?
- Určete priority. Nejdůležitější je kvadrant „Důležité/Naléhavé“. To jsou věci, které musíte udělat hned a nejede přes to vlak. Ale pozor, pokud máte v tomto kvadrantu příliš mnoho položek, znamená to, že jste pravděpodobně zanedbávaly plánování.
- Plánujte. Důležité, ale nenaléhavé věci si naplánujte. To jsou ty věci, které posouvají vaše podnikání vpřed, ale často je odkládáme, protože „nehoří“. Kdežto nedůležité naléhavé věci – pokud jsou opravdu potřeba – se snažte delegovat nebo radši vyřadit.
- Eliminujte časožrouty. Nedůležité a nenaléhavé činnosti jsou časožrouti. Buďte k sobě upřímné – kolik času trávíte scrollováním na Instagramu nebo sledováním seriálů?
K pětce, neříkám, že někdy to není fajn relax (ne všechny naše aktivity musí mít účel), ale nahradit většinu času třeba koktejlem na terase, hlubším povídáním s partnerem nebo povalováním se v posteli s vaším prďolou prostě zvedne kvalitu dne i života.
Jak odlišit důležité od nedůležitého?
Klíč je v tom, pro koho a proč je to důležité – a jestli to posouvá tvůj klíčový záměr. Tady je hlavní mýlka důležitosti. Daňový přiznání je důležitý, ale vlastně pro finančnák, takže je to skvělý případ k delegování.
Otázka k filtrování úkolu: | Pokud odpovíš ANO → DŮLEŽITÉ |
---|---|
Přibližuje mě to k mému cíli/byznys modelu? | ✅ |
Má to dopad na zisk, růst nebo vztah se zákazníky? | ✅ |
Je to moje zodpovědnost (nepřenositelné)? | ✅ |
Vede to k dlouhodobému výsledku? | ✅ |
Pomůže mi to eliminovat chaos/ztíženou práci v budoucnu? | ✅ |
👉 Pokud NE → je to pravděpodobně NEDŮLEŽITÉ (i když pípá, bliká a „čeká“). Jestli vás to drží v reakci, ne ve vedení nebo vás to nutí jednat hned, ale nepřináší vám zisk, styl ani klid – je to možná naléhavé, ale ne důležité.
Příklady (ne)důležitostí
Naléhavé, ale DŮLEŽITÉ | Naléhavé, ale NEDŮLEŽITÉ |
---|---|
Faktura od mentorky, jinak propadne sleva | Dotaz zákaznice na barvu trička |
Oprava chybného odkazu v kampani | Odpověď na nevyžádaný pitch v DM |
Rozhodnutí o směru spolupráce | Odpověď na komentář na IG |
Krizová situace v týmu | Úprava designu příspěvku |
Byznys příklady z praxe pro každý kvadrant
Teď si pojďme na příkladech ukázat, jak skvěle nám metoda pomůže kategorizovat naše činnosti a jasně vidět vzorce svého nakládání s časem.
NALÉHAVÉ | NENALÉHAVÉ | |
DŮLEŽITÉ | (Udělejte hned – řešíte krizově)
– Opravit chybný odkaz na produkt |
(Naplánujte si – zde vzniká růst a zisk) – Tvořit svou metodu nebo napsat knihu |
(Delegujte, automatizujte, omezujte) – Většina telefonátů, zpráv a emailů |
(Eliminujte – bez zisku, žere čas i šťávu) – Scrollování na IG „hledám inspiraci“ |
|
NALÉHAVÉ | NENALÉHAVÉ |
Co vám prioritizace přinese
Teď, když máte představu, jak to funguje, pojďme se podívat na to, jak vám to může konkrétně pomoci v podnikání, zvláště když máte třeba malé děti, jiné závazky nebo jste prostě dlouhodobě přetížený.
- Lepší organizace času. Když jsem začala používat Eisenhowerovu matici, zjistila jsem, že jsem schopná udělat mnohem více práce v kratším čase. Proč? Protože jsem se přestala rozptylovat nedůležitými věcmi a soustředila se na to, co je podstatné.
- Méně stresu. Víte, jak je to, když máte pocit, že nestíháte. S maticí ten pocit ubírá na intenzitě. Budete mít jasno v tom, co může počkat.
- Více času na důležité věci včetně rodiny. Ten pocit, že jste hrozná máma a hrozná podnikatelka bych nepřála ani své největší konkurenci, tuhle roztříštěnost některé dny zažije každá mamatelka – když se na vás valí naléhavé věci, potřebujou vás vaši bližní, nemůžete se naklonovat (no, pomocí AI už trochu jo), musíte líp strategizovat.
- Lepší rozhodování. Když máte jasno v prioritách, je mnohem snazší se rozhodovat.
- Zvýšení produktivity. Soustředěním se na důležité úkoly zvýšíte svou produktivitu, viditelné výsledky, posouváte byznys vpřed.
Tipy pro mámy a zaměstnané podnikatelky
- Plánujte si důležité úkoly na produktivní část dne. Dítě konečně usne a vy máte 40 až 120 minut? Využijte tento čas na důležité úkoly, které vyžadují delší soustředění.
- Krátké časově vyhrazené celky na to, co odkládáte, ale stresuje vás. Dítě spí, rychle do práce, ale co ten úklid kuchyně? Minutka nastavená na 20 minut pomůže – poklidíte to nejhorší a šup sednout k práci.
- Naučte se říkat ne. Tohle je těžké, já vím. Ale je to nezbytné. Nemůžete dělat všechno pro všechny. A nezvládnete dělat ani vše, co si zamane. Soustřeďte se na to, co je opravdu důležité pro vaše podnikání a rodinu. A zbytek si mentálně rozložte do delší vize, třeba 3leté nebo i 10leté.
- Komunikujte. Vykomunikovat čas na svůj byznys s partnerem je hrozná, ale hrozná pruda. Zvláště pokud je živitel a váš byznys vás zatím nebo znova neuživí (jednoduše proto, že na něj nemáte tolik času jako nějaká single pětadvacetiletá lejdyna). Je to vlastně takový druhý porod. I když je váš muž tomu otevřený, i tak je třeba komunikovat – o co si neřeknete, to nebude (my máme za sebou doma řadu přetlačování, ale dneska můj muž nakrmil malého, chystá ho bez mý asistence do kočárku a ještě mi teď přinesl snídani, zatímco píšu tenhle článek. Pohádka? Ne, výsledek mnoha nepříjemných dialogů i hádek o potřebách a možnostech nás obou).
- Delegujte, co můžete. Nemůžete všechno zvládnout samy. Nebojte se delegovat úkoly na své asistentky nebo outsourcovat některé činnosti.
- Využívejte technologie. Tady uděláme ještě někdy větší dive-in (update – poslechtěte v podcastu na epizodu 06 Stylový autopilot), tenhle článek, který by mi dřív trval 4 hodiny (protože je kvalitní, postavený na mým know-how a osobní) jsem napsala za 1 hodinu.
- Buďte flexibilní. Plány jsou skvělé, ale s dětmi musíte být připravené na nečekané situace. Buďte flexibilní a přizpůsobte se a neberte tyhle výkyvy moc vážně. Někdy nejlepší plán je mít plán náhradní a náhradní plán k náhradnímu.
- Najděte si čas pro sebe. Ty v*le, ono to zní jako klišé, ale nemůžete jet na 300% dlouhodobě. Nemůžete se starat o podnikání a rodinu, pokud se nestaráte o sebe. Zařaďte do svého plánu i čas na odpočinek a relaxaci.
Přehled priorit pracovních, smysluplných úkolů i vašich life style potešení můžete s naším plánovačem (tý)Den v klidu, který je součástí LifeWork Balanc kitu. Ten ti pomůže:
Zmapovat úkoly podle důležitosti a naléhavosti.
Navázat týdenním plánem, který odráží tvé priority.
Vylepšit balanc mezi pracovním a osobním životem.
Dlouhodoběji pečovat i o větší životní témata
Praktické cvičení
Teď je čas vyzkoušet si to na vlastní kůži. Udělejte si na papír nebo náš vzor rozpis úkolů podle Eisenhowerovy matice. Sepište tam všechny pracovní i osobní úkoly a aktivity, které vás čekají v příštím týdnu. Poté se zamyslete:
- ve kterém kvadrantu je nejvíce položek?
- Kolik času trávíte činnostmi v jednotlivých kvadrantech?
- Jak můžete přesunout více času do kvadrantu Důležité/Nenaléhavé?
- Které aktivity můžete delegovat, eliminovat, naplánovat na jindy?
Vezměte si náš Týden v klidu plánovač (nebo si ho objednejte – věřte mi, stojí to za to) a to nejdůležitější si rozplánujte tam.
Akční výzva:
Vyzývám vás, abyste si vytvořily vlastní matici každý týden nebo aspoň měsíc a plánovaly si úkoly podle priorit. Sledujte, jak se mění rozložení vašeho času. Udělejte si čas na důležité věci, které nejsou urgentní – strategické plánování, osobní rozvoj, budování vztahů. Díky tomu i malé kroky posunou vaše podnikání i život správným směrem, aniž byste musely obětovat čas pro rodinu.
Pamatujte, že své podnikatelské aktivity byste měly hodnotit z hlediska dvou bodů: jak přispívají k dlouhodobé prosperitě a jak posilují vaši konzistenci. Oba by měly být přítomné.
S Eisenhowerovou maticí budete vědět přesně, co v těch třech minutách, než se dítě vzbudí, udělat – a možná zjistíte, že to reelsko není tak důležité, jak jste si myslely. Ono někdy čumět 3 minuty do blba (čtěte „strategicky plánovat“) může být fakt přínosnější než to, co působí naléhavě.
Tak čao, dámy, užívejte svůj nově organizovaný čas a obnovující se life-work a dejte mi vědět, jak vám to jde!
Co k tomu máme v eshopu?
Kam dál?
Když chcete, aby váš byznys líp pracoval pro vás, ne vy pro něj.
Jako kreativní duše ale můžeme mít občas problém s organizací a efektivitou a prokrastinací.
Zdroje
COVEY, Stephen R. 7 návyků skutečně efektivních lidí. Praha: Management Press, 2020.
DUFFIELD-THOMAS, Denise. Get Rich, Lucky Bitch! London: Hay House, 2019.
PLAMÍNEK, Jiří. Sebepoznání, sebeřízení a stres: praktický atlas sebezvládání. Praha: Grada, 2013.
Asana, The Eisenhower Matrix: How to Prioritize Your To-Do List, Asana [online], 2023 [cit. 22. 5. 2025].
MILYAVSKAYA, Marina, The Illusion of Urgency, National Center for Biotechnology Inf. [online], 2023 [cit. 22. 5. 2025].