8 cest k prosperitě aneb jak vám archetypy usnadní podnikání

Pokud jste někdy přemýšlely, proč vám v podnikání některé věci jdou a jiné jsou vám proti srsti (a to i když třeba vaše kolegyně v oboru je zvládaj levou zadní) nebo proč vám nefungují „zaručené“ marketingové rady a i přes neustálé makání se nemáte tak, jak byste chtěly nebo potřebovaly

– mám pro vás dnes možnou odpověď.

Co tvoří vaši specifickou podnikatelskou identitu?

Každá z nás má v sobě kus podnikatelky. A teď narovinu – je to postava fiktivní. Vy jednoduše  nejste bez výhrad vaším byznysem. Ale! Můžete si s tou fikcí dost vyhrát, aniž byste ztratily autenticitu.

Naopak když to uděláte vnímavě, tak autenticitu podpoříte

Málokterá ale svou byznys svébytnost dokáže ztělesnit v zapamatovatelnou značku. Prostě „nemá koule“ na to, vymanit se z byznys klišé. A to i přestože jste vytvořily produkt, který vůbec klišé není. Ono to totiž není prdel, jde to až do morku našich nejistot a bolestí.

→ Proto je český trh zaplaven tuctovou konkurencí.

Druhý extrém je, že si stojíte za tím „být své“, aniž byste respektovaly potřeby zákazníků nebo experty (ne ty samozvané). Pokud odmítáte přijmout editace ve vaší knížce, když vám profesionál s léty praxe tvrdí, že bude nějaká pasáž čtenáři nesrozumitelná, pak možná patříte k těmto nepoddajným archetypům :))

→ Výsledkem je, že zákazníci nerozumí, co nabízíte. Vaše zarputilost vám může blokovat zisky. Nemusíte se ale měnit, aby vám váš byznys vynášel. Stačí využít výhod vašeho archetypu.

Strategie pomůže váš hlas debordelizovat a posílit

Podnikatelky se zkušeností nabízejí obvykle nadstandardní kvalitu, ale v hluku neustále vznikajících a zanikajících značek se jejich hlas ztrácí. Řešením je jednotná strategie. 

Když kopete jedním směrem, je logické, že se dostáváte dále. Důležité je i vědět, kam směřujete.

Váš archetyp mix

vám pomůže být své a zároveň dostupné, prostě vytvoříte značku atraktivní pro ten typ zákazníků

  • který považujete za skvělý
  • se kterými se vám dobře pracuje
  • který z vás dokážou tvořivě vymáčknout vašeho zářícího génia

Stylovky používají metodu ElevateShe®

Možná už jste slyšely o archetypech a popíšeme si je, ale není to tak jednoznačné.

Vaše značka se skládá ze dvou osobních sdělení:

  1. váš unikátní blending archetypů (o nich je dnešní článek), z něhož vzniká koktejl vašich silných stránek a talentů, okořeněný špetkou vašich nešvarů a unikátností – což když to vyjádříte –  zřetelně vás odliší od konkurence
  2. zaštítěný paraplíčkem vašeho core elementu (něco typicky osobního, stylové hobby nebo prostě váš oblíbený drink důmyslně zasazený do vaší značky) – je maskotem, ztělesněným symbolem toho, co vaše značka předává (například relax, špetku rebelství, pohodlíčko…)

Ve vašich nešvarech začíná ta pravá magic

Když už nejste žádné začátečnice, své silné byznys stránky znáte a umíte je vytěžit (možná jen ještě ne na maximum). Ale co vaše slabiny? Dokážete je kreativně proměnit ve svou podnikatelskou výhodu? Tam podle mě totiž začíná ta pravá magic!

  • celý tenhle web o strategii je postavený na image líný podnikatelky
  • Denise Duffield-Thomas často své rady uzpůsobuje ADHD podnikatelkám
  • takto česká podnikatelka Věra Svoboda Kučerová přišla s multipotenciálkami

Prostě vezmete něco, co se až tak nenosí, a přijdete tomu na kloub.

Co jsou archetypy?

Archetypy jsou obecné vzorce chování a prožívání. Tyto vzorce máme a vnímáme někde hluboko v sobě všichni dost podobně. Možná za to můžou příběhy králů, tedy vlastně královen, hrdinek, čarodějek, hodných víl, dobráckých tetiček, revolucionářek a tisíců jiných tváří žen v historii i literatuře.

S čím v byznyse pomůžou archetypy?

Tisíc tváří žen extrahovaných do 8 money stylů

Archetyp je příběh značky, spojuje ji se srozumitelnými konzistentními hodnotami (rebelskou značku s odvahou a nekonvencí, pečovatelskou s jemností a vnímavostí atp). Díky tomu archetypy pomáhají vašim zákazníkům lépe porozumět, co za kvality v produktu nebo službě u vás najde a i vytvořit si emocionální vztah k vaší značce, ztotožnit se s ní.

Jsou i bezeslovnou odpovědí, zda u vás najde zákazník naplnění své aktuální potřeby nebo řešení problému.

Ať už se najdete v jakémkoli archetypu, pamatujte, že nejde o škatulky, ale o vodítka k tomu, jak naplno rozvinout svůj potenciál.

  • podtrhnete svůj unique hlas na trhu
  • debordelizujete oborová klišé a marketingové nánosy
  • jako královna svého tématu obsadíte „to vaše“ políčko na šachovnici trhu
  • usnadníte si rozhodování a zeštíhlíte svou denní agendu práce
  • bude se vám líp prodávat, bude to pro vás přirozené vaší cestou

Kolik je tedy archetypů?

Často najdete generické články o 12 archetypech pro marketing. Já mám raději osm money archetypů, které představila Denise Duffield Thomas (jedná se o certifikovaný systém Kendal Summerhawk). Ten vychází z toho, že naše hodnoty a nastavení se snadno poznají podle toho, jak nakládáme s penězi.

Dneska si ukážeme, jak ženské archetypy prakticky využít v podnikání.

V jaké fázi podnikání archetypy využijete?

Určitě se hodí i v počátcích, ale protože zaměření této platformy je na pokročilé podnikatelky, zde jsou příklady, kdy vám archetypy pomohou, prospějou a uleví.

  • když už máte rozjeté podnikání a chcete ho očistit z chaosu počátečních let
  • když chcete ještě lépe monetizovat svojí letitou expertízu
  • chystáte se (už po sté) rebrandovat a tentokrát postavit své značce silné základy
  • máte rozjetých příliš projektů a potřebujete vybrat ty nejvíc životaschopné
  • ale i když se už delší dobu ve svém letitém podnikání trochu ztrácíte
  • když máte pocit, že jsou vaše produkty tak nějak pro všechny a pro nikoho

Ať jste rebelky bourající zajeté vzorce nebo bohémky s vytříbeným vkusem a se schopností nalézat chill přístup i v těch nejvytíženějších momentech, naučíte se být autenticky samy sebou a přitahovat ty správné zákazníky i parťáky a zdroje pro naplnění vaší byznys mise i pro plnohodnotný život.

Jak podnikáme (a nakupujeme), není univerzální

Co je archetyp značky? Jelikož archetyp ovlivňuje, jak se oblékáme, jak mluvíme, co nás baví, s kým se přátelíme, tak má vliv i na to, jak podnikáme, jaké produkty tvoříme a jak je prodáváme.

Když znáte svůj archetyp mix, můžete své podnikání uzpůsobit sobě, svým potřebám a naturelu, namísto abyste následovaly generické marketingové návody a trápily se, že vám nefungují.

A když znáte archetyp svůj i vašich zákazníků, líp komunikujete, co nabízíte.

Jaké jsou znaky jednotlivých archetypů?

Odstíny vaší podnikatelské osobnosti

Disclaimer – ve svém archetypu se nemusíte vidět hned, možná vám váš naturel v dětství vyčítali, a tak jste se ho naučily umírňovat. Mohly jste slýchávat hlášky adekvátně k vašemu archetypu (vrať se na zem, tobě není nic dobrý, svět se netočí kolem tebe apod.).

Právě v těch ostrých bodech se ale skrývá vaše síla

© české názvy money archetypů a úryvky lze přebírat jen s linkem na tento článek

Vizionářka
také čarodějka, alchymistka

První archetyp je vizionářka, čarodějka, alchymistka. Tenhle archetyp miluje experimentovat, zkoušet nové věci, posouvat hranice možného. Má spoustu kreativity a intuice, je generátor nápadů, ale někdy jí z toho důvodu chybí důslednost. Alchymistky často tvoří online kurzy, pořádají retreaty a pracují třeba i s vizualizací a meditací (ale není podmínkou), psychologií.

Co je spojuje, je schopnost vidět možnosti a svět, který zatím není. A ten svět s/pro zákazníky tvořit.

Když se dostanou do flow, jsou k nezastavení, ale občas se ve své genialitě trochu ztrácí. Pomůže jim víc struktury a i spolupráce s někým, kdo je uzemní – ať už je to koučka, nebo asistenka, která dotáhne alespoň některé jejich nápady do realizace. Vizionářky jsou vskutku často oslavovány za své inovativní myšlenky, ale musí se naučit, jak tyto nápady také realizovat, což vyžaduje disciplínu a často i pomoc od jiných, kteří mají doplňující dovednosti. Mohou ale svůj byznys vystavit i na tom, že nápady prodávají, že jsou placeny za svůj nekonečný vizionářský potenciál.

Aristokratka
CEO, lady boss, manažerka, podnikatelka

Aristokratky si stojí za svými standardy a vysokou kvalitou. Pro někoho až arogantně. Mají přirozený respekt a autoritu, ale taky můžou působit trochu nedostupně nebo bossy. Hodí se pro ně high ticket balíčky, vysokorozpočtové projekty, exkluzivní byznys spolupráce a komplexní projekty.

Aristokratky potřebují hlavně excelentní tým, který za ně udělá „špinavou“ práci (nicméně aristokratka má potíž delegovat, protože má pocit, že si to udělá líp a rychleji – a nutno říct, že obvykle opravdu udělá, její kapacita je obrovská).

Aristokratky mají tendenci vidět byznys příležitosti a nápady ve všem, což je jejich velká síla, ale vede i k mnoha nešvarům. Potřebuje se učit větší otevřenosti a zranitelnosti – i tato dáma si občas potřebuje postěžovat nebo oddáchnout. Aristokratky jsou skvělé ve vedení a správě podniků, ale musí se vyvarovat workoholismu a izolace od běžných zkušeností, protože právě ty mohou obohatit jejich pochopení trhu a lidí.

Konektorka
Networkerka, propojovatelka

Konektorky spřádají sítě kontaktů a milují propojovat lidi (ty introvertnější pak propojují v koncepty různé nápady, příležitosti). A lidi se rádi nechají jimi propojit, protože mají přirozeně inkluzivního ducha, umí prostě načíst všechny lidi v místnosti (někdy se ale přitom samy doslova rozpustí).

Máte dokonalý přehled, umíte propojit lidi s řešením jejich problémů, máte rozhozené sítě všude možně. Je to pro vás tak přirozené, že to možná ani nevnímáte. Jste skvělé v networkingu a kolaborativních projektech, ale někdy chcete zahrnout příliš mnoho na úkor kvality a hloubky.

Pro konektorky je ideální affiliate, eventy, členství ve skupinách. Pozor jen na to, abyste se ale úplně nerozmělnily. Jasně si stanovte, kde jsou vaše hranice (a to i v cenotvorbě) a na čem (i na kom) teď nejvíc záleží. Jako konektorky jste přirozené lídryně a můžete vést skvělé týmy, ale musíte se naučit, jak efektivně delegovat (nebýt s každým kamarádka a udržovat rovnováhu mezi osobními a profesionálními vztahy).

Expertka
Mentorka, akumulátorka, zdrojerka

Expertky jsou chodící studnice vědomostí. Rády sdílejí své know-how, ale někdy to s tou erudicí trochu přehánějí. Skvěle se hodí pro mentoring, komplexní vzdělávací programy, psaní knih. Občas ale nevidí, že i ostatní mají cenné zkušenosti. Je třeba se naučit i víc naslouchat, ptát se a být zvídavé jako studentky, mít odvahu vědomosti dávat do praxe.

Je vhodné se také učit, jak své znalosti předávat tak, aby byly přístupné a srozumitelné pro ostatní, což může někdy znamenat ubrat na své expertíze a znalostních standardech.

Expertky jsou dobré v práci se zdroji, umí šetřit, je jim blízký minimalismus. Častěji se pomaleji rozhodují (nikdy nemaj pocit, že maj dost informací… nebo peněz). Potřebují se uvolnit a občas i zariskovat. Důležitá je pro ně osobní integrita, a tak se někdy zaseknou, protože jim jejich produkt nepřipadá dostatečný, pomůže občasná spolupráce s někým, kdo je popostrčí publikovat a promovat své produkty i služby.

Bohémka
Milovnice, požitkářka

Bohémky, milovnice (pokud nemají nánosy z dětství) umí jít životem hravě a s lehkostí. Umí si užívat, inspirovat k tomu i ostatní svým nadšením, ale taky se občas vyhýbají zodpovědnosti a náročnosti.

Kreativní koučink, poradenství v oblasti vztahů, life style a osobního rozvoje, zážitkové lekce, osobní styling, to je něco vhodného pro vás. Máte cit i pro vizuálno, cítíte harmonii a chcete, aby vám i lidem bylo pohodlně, takže obory jako návrhářství, design (i bytový) a osobní styling vám také mohou slušet.

Jen si dejte pozor na prokrastinaci a naučte se říkat laskavé ne lidem i požitkům. I bohémka občas potřebuje disciplínu. Jejich svobodomyslný přístup může být velmi osvěžující, ale musí se naučit, jak sebe a svou kreativitu organizovat, aby dosáhly svých cílů a udržely si finanční stabilitu.

Pečovatelka
Vyživovatelka, Patronka

Pečovatelky jsou empatické, trpělivé a vždy připravené pomoci. Často ale zapomínají samy na sebe a své potřeby. Při vyhoření sice pomáhají, ale vnitřně je užírá pocit nespravedlnosti. Skvěle se hodí pro práci do služeb, ale jejich cílovou skupinou je každý, kdo potřebuje oporu a trochu bezpodmínečné péče, což mohou jejich produkty krásně ztělesňovat.

Se svými zákazníky potřebujete vytvářet hlubší vztahy, bude vám vyhovovat dlouhodobější spolupráce, kdy můžete opravdu klienty poznat a být jim nápomocné.

Nabízet můžete konzultace, workshopy, pobyty se zaměřením na péči a regeneraci. A pamatujte pečovat i o sebe, ať je i vaše nádrž plná! Vaše ochotа pomáhat je obdivuhodná, největší výzvou je, nechat si pomoci. Naučte se stanovit hranice, a to i finanční, aby nebyly vyčerpány neustálým dáváním (třeba i slev a výhod, dárků a extra minut konzultací navíc).

Rebelka
Narušitelka, buřička, nekonvenční typ

Rebelky, nekonvenční typy jdou podvědomě vždycky proti proudu (a to i tam, kde by jim více konvenční a snazší postup usnadnil život i podnikání), bourají zajeté vzorce a dělají revoluci. Nemusí to dělat ani vědomě, protest a vyčlenění je tak nějak v jejich krvi. Umí se proto postavit i za opomíjené typy zákazníků.

Jsou autentické a nebojí se být kontroverzní, ale někdy si tím moc nenadělají kamarádů, co se týmu a spolupráce týče (nebo zákazníků). Rebelky skvěle fungují jako aktivistky, koučky, agitátorky nebo třeba i stand-up komičky se skvělým černým humorem.

Prodávat můžete kurzy a konzultace pro ty, co potřebují trochu pošťouchnout, aby dokázali vybočit z davu. Jen pozor, ať se z vašeho rebelství nestane póza. I rebelky občas potřebují obejmout. Vaše odvaha vyjadřovat se a změnit systém je inspirující, ale musíte se naučit, jak své názory komunikovat efektivně (diplomaticky), abyste dosáhly změn, které si přejete.

Rebelky občas příliš moc rychle za sebou pálí mosty, když se začnou nudit nebo jejich podnikání začne být moc velký mainstream. Moc se pro vás nehodí dlouhodobé závazky (typu roční mastermind atp.). Budujte svůj byznys tak, abyste neustále měly pocit novoty a svěžesti, ale zkuste zapracovat na konzistenci.

Celebrita
Hvězda, Influencerka

A celebrity, jak už název napovídá, milují být v centru pozornоsti (tento typ spolu s aristokratkami bývá nejvíce potlačovaný). Dobíjí je to a jsou-li zralé ve své osobnosti, jsou pak schopny prozářit vše kolem, i tabuizované oblasti a vše, co potřebuje více pozornosti.

Mají šarm a charisma, ale taky tendence k sebestřednosti a dramatu. Celebrity se vyžívají v osobním brandingu, prodávají často své jméno a tvář, a to i když někdy jsou skryté za produkt či službu. Milují různé výhody, ale někdy při podnikání jaksi zapomínaj i vydělávat.

Pokud jste celebrity, skvěle se hodíte jako influencerky, moderátorky eventů, tvář kampaní. Jen si dejte pozor na to, aby váš osobní marketing nezakryl hodnotu, kterou přinášíte. Můžete také druhým pomáhat být víc vidět. Máte silné přirozené schopnosti ovlivňovat a motivovat ostatní, to je velká odpovědnost, pečlivě proto vybírejte svou oblast a téma.

Jak prakticky využít svůj archetyp

Teď už asi tušíte, který archetyp rezonuje právě s vámi. Co můžete dělat dále?

Udělejte si test

Pokud si nejste jisté, můžete si udělat v angličtině test u Denise Duffield Thomas (po testu dostanete i tři obsahově supr nabitá videa – udělejte si čas a shlédněte je).

Zjistěte svůj archetyp mix

V Denise testu vám vyjedou vaše hlavní archetypy, pracujte s prvními třemi. I když jsem vám představila 8 základních archetypů, v marketingu a i mém brandingu pracujem i s dalšími jako Dobrodružka, Hrdinka, Kamarádka nebo Tvůrkyně, které dokážou lépe specifikovat vaši značku.

Akční výzva

Na závěr mám pro vás pár praktických tipů, jak s tímhle poznáním naložit. Vyberte si tři a ještě dnes realizujte první a druhé dva si rozplánujte v diáři.

  1. Zmapujte si podle vašeho archetypu své silné a slabé stránky. Jak můžete využít vaše nešvary k jedinečnějšímu byznysu? Tohle vám pomůže odlišit se a vybudovat si silnou osobní značku.
  2. Jak můžete svůj byznys model upravit, aby líp odpovídal vaší osobnosti (nemusíte být svým byznysem, ale pořád potřebujete, aby vám váš byznys seděl).
  3. Podívejte se na své produkty a služby. Sedí vašemu archetypu, je vám v nich dobře? Není potřeba nekompromisně už konečně něco vyřadit, zbytek trochu „dotunit“, aby byly víc autentické a tím přitažlivé a přirozeně obohacující pro vaše zákazníky?
  4. Zapracujte archetyp do svého brandingu. Jak by mluvila vaše značka, kdyby byla člověk? Jakými slovy, jakým tónem, s jakým posláním – jak může váš archetyp zlepšit, obohatit vaše dosavadní služby a produkty?
  5. Všímejte si svých vzorců chování a myšlení. Kdy se u vás projevují stinné stránky a sebesabotáže vašeho archetypu? Co s tím můžete dělat? Jak sladíte to nejlepší z vás s požadavky byznysu, potřebami vašich zákazníků a vůbec zdravým selským rozumem?
  6. A v neposlední řadě, zkoumejte archetypy lidí okolo sebe – zákazníků (převažuje nějaký archetyp?), partnerů, konkurence, třeba i dodavatelů. Pochopíte jejich motivaci, hodnoty, vhodný způsob komunikace a spolupráce.

Ulevte si od konkurence

Když si uvědomíte, že vaše konkurence je zcela jiný archetyp, uleví se vám. Nemáte si jak konkurovat, jednoduše děláte věci jinak, a tím pro jinou cílovou skupinu, doručujete jiné výsledky.

 

Tak co, dámy stylové, poznáváte se v některém z archetypů? A odpovídá tomu váš byznys?

Jestli ne, malý zamyšlení.  Když se přizpůsobujem trendům v oboru, se svou značkou jsme na trhu jako slon v porcelánu. Sama jsem se do této pozice před lety dostala a jako rebelka jsem se musela hodně držet, abych své impérium nespálila a nezačala odznova.

Je neskutečné, kolik možností se skrývá v jednom jednoduchém konceptu.

Debordelizovala jsem své tři značky a nastavila jim standardy a principy a procesy vlastní mému unikátnímu archetyp mixu. Místo abych míchala vše dohromady, značky víc vynikly a mně začalo na trhu být fakt dobře a vytěžila jsem líp obsahově i finančně svou letitou zkušenost.

Jasně, chvíli to byl proces, ale díky archetypům jsem získala jasné a mně jako člověku srozumitelné postupy, jak projevit svou autenticitu, jak dělat marketing normálně.

A tohle potěšení z byznysu, přijetí všech vašich podnikatelských odstínů a posílení vašeho vlivu na svět kolem vám moc přeju. Ať děláte cokoliv, dělejte to s grácií a autenticitou vám vlastní.

Na viděnou, krásné bohyně mnoha tváří!

Zdroje:

MARK, M., a C. S., PEARSON, 2001. The hero and the outlaw: Building extraordinary brands through
the power of archetypes. New York: McGraw-Hill.

DUFFIELD-THOMAS, Denise. Sacred Money Archetypes® Quiz. Unlock the code to more ease and abundance. Citováno 2024. Dostupné na https://www.denisedt.com/quiz.

PUTNAM, Kaye. Discover the Power of Brand Archetypes: Unlocking the Secret to Effective Branding. Citováno 2024. Dostupné na https://www.kayeputnam.com/brand-archetypes.

 

Nejčastěji kladené dotazy (FAQ)

Co je to archetyp značky?

Archetyp značky je konkrétní vzor chování, charakteru a hodnot, který definuje identitu vaší značky. A protože porozumění archetypům máme v sobě všichni zakódováno, pomáhá vám jasně komunikovat, co nabízíte – a tím přitahovat zákazníky, kterým můžete právě vy opravdu pomoci. Archetypy značek cíleně i nevědomě využívají hluboce zakořeněné příběhy a symboly, které lidé intuitivně rozpoznávají a na které reagují emocemi, což zvyšuje efektivitu vaší marketingové strategie (je-li konzistentní) a posiluje loajalitu zákazníků.

Jaké existují archetypy?

Archetypů značky se běžně používá 12 (kořeny u Junga, kniha Hrdina nebo psanec, Kaye Putnam). Jsou jimi hrdina, pečovatel, rebel, čaroděj, milovník, mudrc, klaun, jeden z nás, objevitel, tvůrce, neviňátko, vládce. Metodika money archetypů značky (Kendal Summerhawk, Denise Duffield Thomas) pracuje s 8 marketingovými archetypy, které na naší platformě překládáme takto: pečovatelka, rebelka, vizionářka, bohémka, expertka, celebrita, konektorka, aristokratka. Vychází z toho, že naše hodnoty a nastavení se snadno poznají podle toho, jak nakládáme s penězi.

Je archetyp škatulka?

Archetypy nejsou škatulky ani nálepky. Jsou to spíš různé odstíny vaší podnikatelské osobnosti, které můžete rozvíjet a harmonizovat. Klíčem je poznat se, přijmout se a jít si za svým posláním s grácií a autenticitou sobě vlastní. Archetypy se pojí se zralou i nezralou podobou. Pokud si archetyp někdo spojuje s nějakým klišé, vnímá spíše jeho nezralou podobu (například „čarodějka“ musí být v rozevlátém hábitu a vlastnit kyvadlo nebo karty, neustále buzerující šéfka „aristokratka“). Je třeba hledat osobní cestu k zralosti a na tyhle představy se vykašlat.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nákupní košík
Přejít nahoru