Podnikání volíme často pro jeho tvůrčí svobodu, nakonec ale zjistíme, že jako kreativní podnikatelky často čelíme dilematu – jak skloubit naši touhu svobodně tvořit s potřebou generovat zisk?
Jak najít rovnováhu mezi těmito dvěma zdánlivě protichůdnými aspekty našeho podnikání, ba co víc – jak ho dlouhodobě udržet. Pojďme se na to podívat blíže.
Definujte si svou představu o obou oblastech
Definujte své osobní a podnikatelské hodnoty
Prvním krokem k nalezení rovnováhy je jasné definování vašich hodnot a priorit v podnikání – to, jak chcete TVOŘIT své podnikání. Položte si otázky: Co je pro mě opravdu důležité? Jaké jsou mé klíčové hodnoty? Jaká je moje mise a vize?
Když budete mít tyto základy jasně stanovené, bude pro vás snazší rozhodovat, kam směřovat svou energii.
Tahle představa bude na pozadí vašeho konání a povede k silné značce, i ve chvílích zmatku či pochyb.
Praktické cvičení
Vezměte si papír a sepište 5 nejdůležitějších hodnot, které chcete ve svém životě a podnikání ctít. Zamyslete se, zda se nyní projevují v aktivitách, kterým nejčastěji v byznyse věnujete svůj čas – a jak byste je mohly více integrovat.
Stanovte si jasné finanční cíle
Jako podnikatelky musíme myslet na finanční stránku svého konání. Stanovení jasných finančních cílů vám pomůže udržet váš byznys udržitelný – určí minimální hranici vaší spokojenosti, zatímco budete mít stále prostor pro kreativitu.
Určete si svůj minimální měsíční příjem, který potřebujete pro pokrytí nákladů a tvorbu zisku. Poté si nastavte realistické finanční milníky, které vás budou motivovat. Začněte s málem a vizi updatujte při jejich dosažení.
Akční výzva
Rozdělte své finanční cíle na krátkodobé (1-3 měsíce), střednědobé (6-12 měsíců) a dlouhodobé (3-5 let). Pravidelně vyhodnocujte svůj pokrok a upravujte svůj plán podle potřeby. Pro zkrocení a jasnost ve svých financích můžete využít i nás deník Stabilní prosperita bez stresu.
Tvořte balanc mezi komerčními a tvůrčími projekty
Ideální stav? Nemusíte si vybírat mezi tvorbou pro radost a tvorbou pro zisk. Klíčem je najít správný poměr pro vás a naučit se je efektivně integrovat. Existuje několik přístupů:
- vytvoříte tvůrčí projekty, které jsou zároveň ziskové
- věnujete se komerčnějším zakázkám, abyste měli pak prostor na osobní kreativní projekty
- vnášíte svou kreativitu do komerční práce a ti správní klienti oceňují váš unique přístup
- i nudné záležitosti jako tabulky dokážete osvěžit trochou kreativity, hrajte si
Budujte svou osobní značku a komunitu
Vaše osobní značka může být mostem mezi vaší kreativitou a komerčním úspěchem. Zaměřte se na budování autentického osobního brandingu (třeba pomocí archetypů), který odráží vaše hodnoty a jedinečný styl. Pak můžete kolem sebe vybudovat komunitu fanoušků a zákazníků – právě těch, kteří ocení vaši tvorbu, aniž byste se musely měnit.
Znovunalezení toho vnitřního uspokojení
Jsou dvě misky vah:
- soustředění se na ziskovost a krutou efektivitu (ve smyslu „vyšetřím tento týden 2 hodiny času, jaké jsou priority, které vedou k zisku, efektivitě“ – a může to být jen psaní si s někým konkrétním, třeba v odpovědi na newsletter, všoupnout tam tomu člověku padnoucí nabídku) – s každým prodejem stoupá i značkové sebevědomí.
- ale podle mě projekty zamrznou, když tam vymizí ta hravá, skoro až neúčelná, tvořivost. Já když mám taková období, kdy sednu k počítači a nechce se mi, tak šmejdím různé činnosti, dokud neucítím v břiše u nějaké to nadšení. A to i když je to činnost ne zrovna strategická, prostě dám tomu vnitřnímu byznys dítěti volnost se vyřádit, vyhrabat si z „hraček“ co chce, bez nutnosti myslet na ziskovost.
Jen pozor, ať to nepřekomplikujete, hlídejte si ten okamžik, kdy z toho začínáte být unavené, to je obvykle znamení, že zas do toho vstupuje něco jiného než radost z tvoření nebo čistě neutrální byznys stránka.
Praktické cvičení
Možná by vám v rámci tohohle balancování mohlo pomoct si psát poznámky o tom, co vám funguje a co ne – a tak udržet přehled o svých postupech a snadněji se vrátit k tomu, co vám fungovalo, až budete mít více energie.
Najděte kouzlo synergie
Rovnováha mezi ziskovostí a kreativitou není o kompromisu, ale o synergii – jedno podporuje druhé. S jasnými hodnotami, cíli a strategií můžete vytvořit podnikání, které naplňuje vaši touhu tvořit a zároveň vám přináší finanční svobodu. Musíte ale být chytré, strategické a konzistentní – jako správné ostřílené stylovky ; ).
Tak čao, dámy, užívejte a tvořte!
Kam dál?
Jako kreativní duše ale můžeme mít občas problém s organizací a efektivitou a prokrastinací.
Možná nemáte dost času na podnikání jako vaše kolegyně?
Zdroje
COLLINS, Jim. Jak z dobré firmy udělat skvělou. Praha: Grada, 2008.
FORLEO, Marie. Everything is Figureoutable. New York: Portfolio, 2019.
LUKAVEC, Tomáš. Jsi značka?! Dobře se bavte a vydělávejte u toho peníze. Praha: Brandovi, 2016.