Když máme dost času a podnikání nás baví, neřešíme, kolik čím ve svém podnikání trávíme. Pak přijde nemoc, mateřství nebo jiná situace nebo se prostě s věkem začnem zamýšlet nad tím, kolik na téhle modré kouli máme omezeného času – a bum, hledáme rychle a v zmatcích, zahlcení cestu k tomu, co já nazývám „krutá efektivita“.
Najednou si uvědomujem důležitost kontinuity a že chceme investovat energii tam, kde to má smysl.
Lepší je budovat tento přístup průběžně než až s nějakou katastrofou, výsledkem může být byznys, který nevyžaduje, abychom byly ve svém vlastním podnikání svými zaměstnankyněmi.
Jako podnikatelka s 13letou praxí a mnoha vzestupy i pády jsem se naučila, že v byznysu často míň je víc (odtud moje „líná strategie“). Kvalita nad kvantitou, systematičnost, neustálá optimalizace – to jsou podle mě principy ziskovýho podnikání.
Chcete vědět, jak můžete ve vašem oboru uspět i s pouhou hodinou denně?
Disclaimer: tipy budou líp fungovat, máte-li už byznys pár let a máte, s čím pracovat a na čem stavět.
Nejdůležitější je mít směr a vizi značky
Malými kroky k naplnění vize
Pak existuje řada způsobů, jak svou značku vylepšovat „krutě efektivně“ v rámci malých kroků. Dobré plánování (třeba i pomocí projektového řízení) je základ. Umožňuje lepší plánování a organizaci práce, protože máte jasný přehled o tom, co je potřeba udělat a jaké kroky k tomu vedou.
Jaké jsou tedy podle mě nejlepší strategie?
1. Procesování
- když se něco opakuje, vytváření šablon emailů pro pěkné obsáhlé odpovědi, které jsou pro tebe rychlé k poslání (jen upravíš pár detailů, personalizuješ)
- check listy kroků (až budeš sepisovat další newsletter, budeš si u toho zapisovat jednotlivé kroky – příště to budeš mít snazší a mentální energii ušetříš na obsah)
- krátkodobé plány – konkrétní ucelené malé kroky na konkrétní dny
2. Automatizace a delegace
Pokud je to možné, automatizujte opakující se úkoly nebo je delegujte na někoho jiného. Jestli nevíte, čím automatizovat, promluvte si s ChatGPT, prostě mu položte otázku: „Toto dělám často, jak to mohu automatizovat?“.
I když nemáte zaměstnance, můžete využít služeb virtuálních asistentek nebo freelancerů a expertů na dílčí úkoly. To vám uvolní čas na důležitější činnosti a vaše podnikání poroste, aniž byste musely všechno valit a tlačit samy.
- automatizace – například můžeš vzít své staré emaily a nastavit je jako „fake“ newslettery, jak jim říkám – tzn. že jen odstraníš časové charakteristiky (podzim, léto…) a nastavíš, aby se postupně posílali lidem po vstupu do NL – třeba každý druhý měsíc. Tak víš, že o nové lidi je třeba rok postaráno, aniž bys do toho vkládala aktuální kroky ty, to dodá klidu v obdobích hybernace.
3. Prioritizace
Omezený čas je jednou z největších výzev, kterým čelíme. Zvlášť když máme na podnikání jen hodinu denně, může se zdát nemožné dosáhnout významných výsledků. Je klíčové se soustředit na aktivity, které přímo vedou k zisku (ale aby vám po cestě nedošla šťáva, je důležité občas tvořit i jakoby bezúčelně, nechat si volnost).
Může to být například odpovídání na e-maily od potenciálních klientů tak, že vždy vložíte odpovídající nabídku, přímá propagace nabídek nebo prodej produktů/služeb.
Jaké metody použít? Použijte Eisenhowerovu matici k rozlišení mezi důležitým a naléhavým. Můžete k tomu využít i náš kit Týden v klidu a prioritizace.
Každý den si stanovte 3 nejdůležitější úkoly (MIT – Most Important Tasks) a ty udělejte jako první. Dobrý je projet své činnosti i Paretovým pravidlem, kdy vzniká 80 % výsledků za 20 % času a pak 80 % času jen ladíme kosmetické, v závěru už pak často nedůležité detaily.
Krátkodobé plánování
Pokud víte, že máte jen hodinu denně, naplánujte si konkrétní úkoly na každý den tak, abyste se postupně přibližovaly ke svým cílům. Rozdělte si své úkoly na menší, zvládnutelné části. Vyznačte si ty, které můžete vyplnit i v omezeném čase. Konzistence je klíčem k úspěchu.
4. Maximalizace produktivity
Naučte se říkat „ne“ neproduktivním aktivitám a požadavkům. Lokalizujte ve svém to do listu aktivity s nejvyšším potenciálem zisku. To stejné udělejte se svými komunikačními a marketingovými kanály – pracujte s tím, co už funguje.
Během své „zlaté hodiny“ se maximálně soustřeďte na práci – žádné sociální sítě, e-maily, telefonáty. Využít můžete techniku „deep work“ od Cala Newporta – 100% koncentrace bez vyrušování.
Seskupujte podobné úkoly dohromady (batching) a zpracovávejte je najednou. To znamená, když máte v úkolech blogový článek a sítě, v jednom bloku si vytvořte texty na blog i sítě a v druhém bloku se věnujte grafice a obrázkům.
Nezapomeňte to naházet do plánovače a nechat ho pracovat za vás.
5. Optimalizace pracovního prostředí
Vytvořte si dedikovaný pracovní prostor, kde vše hned najdete a vás nic nebude rušit. K organizaci prostoru stylově využijte třeba naše pořadače a desky.
Implementovat můžete i techniky jako je Pomodoro – 25 minut intenzivní práce, 5 minut pauza. Tohle já aplikuju třeba i na úklid. Prostě mu věnuju 20 minut denně – a víc ne. Jsem tak efektivnější.
Využijte aplikace pro blokování rozptylujících webů a notifikací během pracovního času. Když jsme roztěkané nebo zahlcené, je snadné sklouznout ke scrollování a podobným prokrastinacím.
Malé změny v nastavení pracovního prostředí mohou mít velký vliv na vaši produktivitu.
Implementace těchto strategií
Zavést vše do praxe vyžaduje čas a úsilí. Doporučuji začít 7denní výzvou produktivity:
- Zaznamenejte si své současné pracovní návyky a výsledky po dobu jednoho týdne.
- Implementujte jednu ze strategií popsaných v tomto článku.
- Na konci týdne vyhodnoťte změny ve své produktivitě a zisku.
- Danou strategii usazujte po dobu jednoho měsíce
- Pokud se vám osvědčí, vyberte si další měsíc další strategii.
- A celý postup zopakujte.
Začněte ještě dnes! Vyberte si jednu strategii z tohoto článku a implementujte ji do svého podnikání po dobu následujících 7 dní. Sledujte své výsledky a podělte se o ně s ostatními stylovkami.
Nevíte, jak začít?
Vyzkoušejte náš Life work wellness kit s týdenním plánovačem, který vám pomůže sladit vaše pracovní i osobní priority, nastavit cíle a sledovat pokroky. S jeho pomocí budete mít svou cestu k vybalancovanému podnikání přehledně zmapovanou.
Tak čao, dámy, užívejte si svou byznys jízdu.